قانون
جامع خدمات رسانی به ایثارگران
در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون جامع خدماترسانی به
ایثارگران مصوب جلسه مورخ 3/4/1386 کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون
اساسی که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود و پس از موافقت
مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهار سال در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 5/6/1385، مطابق اصل یکصد و دوازدهم (112) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مجمع محترم تشخیص مصلحت
نظام ارسال گردیده بود با تأیید آن مجمع در تاریخ 2/10/1391 و
قید ابقاء فوت قوانینی که از سال 1386 تا 2/10/1391 به
نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، برای اجرای آزمایشی به مدت
چهار سال از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به پیوست ابلاغ میگردد.
فصل اول ـ کلیات
ماده1ـ تعاریف
الف ـ ایثارگر در این قانون به کسی اطلاق میگردد که برای
استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران
و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی
انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.
تبصره ـ احراز مصادیق ایثارگری و تشخیص ازکارافتادگی مشمولان
این قانون در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران براساس آییننامهای
خواهد بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری بنیاد و ستاد کل
نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ب ـ شهید و مفقودالاثر: به کسی اطلاق میشود که جان خود را در
راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی
ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد
انقلاب و اشرار نثار نموده و یا در این رابطه مفقودالاثر شناخته شود.
ج ـ جانباز: به کسی اطلاق میشود که سلامتی خود را در راه
تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران،
استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب
و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقصهای جسمی یا روانی دچار شود.
د ـ اسیر: به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع
و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی
کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل و یا
خارج از کشور گرفتار آمده و هویت و وضعیت وی مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرار گیرد.
هـ ـ آزاده: به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین، شکوفایی،
دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و
تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در
داخل و یا خارج از کشور اسیر شده و سپس آزاد شود. همچنین کلیه افرادی که از
تاریخ 28/5/1342 تا 16/11/1357 با
الهام از مبارزات و مجاهدات امام خمینی (ره) به دلایل امنیتی، مذهبی یا اتفاقات
سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بودهاند.
تبصره ـ استمرار شرایط این بند در طول دوران اسارت و یا زندان
باید به تأیید مراجع صلاحیتدار برسد.
و ـ رزمنده: به کسی اطلاق میشود که در راه تکوین، دفاع و حفظ
ارزشها و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با
تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار با تأیید مراجع ذیصلاح به طور
فعال حضور یافته باشد.
تبصره ـ رزمندگان موضوع این بند در استفاده از تسهیلات این
قانون که شامل ایثارگران میباشد، مستثنی بوده و دولت موظف است اقدامات قانونی
لازم را در جهت رسیدگی به امور آنان به عمل آورد.
ز ـ خانواده شاهد: خانوادههای معظمی که در راه اعتلای اهداف
عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانوادهشان (پدر،
مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.
ح ـ خانواده ایثارگران: خانوادههای جانبازان و آزادگان که
شامل همسر، فرزند و والدین آنها میشود.
ط ـ در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و
امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق میگیرد.
ی ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران در این قانون به اختصار
«بنیاد» نامیده میشود.
ماده2ـ دستگاههای مشمول این قانون عبارتند
از:
الف ـ کلیه وزارتخانهها، سازمانها و دستگاههای اجرائی، مؤسسات
و شرکتهای دولتی و ملی شده تحت پوشش و یا مدیریت دولتی اعم از اینکه دارای قوانین
و مقررات خاص باشند و یا نباشند، قوه قضائیه اعم از کادر قضائی و اداری و سازمانها
و مؤسسات وابسته و تابعه آنها، کانون وکلای دادگستری، کانونهای کارشناسان رسمی
دادگستری، قوه مقننه، نهاد ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
(سازمانهای وابسته و تابعه)، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران (نظامی و انتظامی)
نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تحت پوشش
وابسته یا تابعه آنها و کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه
عمومی دولت استفاده میکنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت تأمین میگردد،
بانکها، مؤسسات بیمهای، جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران، شهرداریها و
شرکتهای تحت پوشش آنان و نیز مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر
نام است از قبیل سازمان تأمین اجتماعی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران،
شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع ملی
ایران، شرکتهای هواپیمایی، سازمان انرژی اتمی، اعضای هیأت علمی و کادر اداری
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالـی کشـور، مجمـع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و
دانشگاه آزاد اسلامی.
ب ـ سایر دستگاهها و سازمانها و شرکتها و مراکز تولیدی و
توزیعی و خدماتـی که تحت پوشش قانون کار یا مقـررات تأمین اجتماعی و قـوانین خاص
هستند.
فصل دوم ـ مسکن
ماده3ـ خدمات مسکن با استفاده از روشهای
ذیل ارائه میگردد:
الف ـ تأمین و واگذاری زمین یا مسکن
ب ـ واگذاری منازل اجاره به شرط تملیک
ج ـ ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت با کارمزد حداکثر چهاردرصد (4%) با بازپرداخت بیست ساله
د ـ ودیعه مسکن استیجاری
هـ ـ کمک بلاعوض
و ـ پرداخت هزینه تعمیر منزل و تبدیل به احسن نمودن مسکن
نامناسب
ز ـ معافیت از هزینههای آمادهسازی زمین، خدمات و تسهیلات
مهندسی و شهری که حسب مورد به ایثارگران واجد شرایط تعلق میگیرد.
تبصره1ـ
مشمولان دریافت خدمات مسکن عبارتند از:
1ـ همسران، فرزندان و والدین شهدا، اسرا و مفقودالاثرها،
جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر و آزادگانی که فاقد مسکن بوده یا دارای مسکن نامناسب میباشند.
2ـ تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجـم توسعـه جمهوری اسلامی
ایران فرزندان
جانبازان هفتاد درصد (70%) و
بالاتر فاقد مسکن در صورتی که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردهاند. 1
تبصره2ـ
جانبازان و آزادگان متوفای مشمول این فصل که قبل از فوت از خدمات مربوط به مسکن
برخوردار نشدهاند، خدمات مرتبط به مسکن به همسران آنان که مسؤولیت حضانت فرزندان
جانباز و آزاده را عهدهدار میباشند و یا به قیم قانونی به نام فرزندان آنان
اعطاء میگردد. ضمناً جانبازان و آزادگان متأهل متوفی که دارای فرزند نباشند
واگذاری خدمات مسکن موردنظر به همسر آنان ارائه میگردد.
ماده3 مکرر ـ دولت موظف است در اجرای بند (ل) ماده (44) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 به
تعداد یکصدهزار نفر از جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بالای
هفتاد درصد (70%)، همسران و والدین شهدا تسهیلات خرید
یا ساخت مسکن اعطاء نماید.
مبلغ تسهیلات مزبور به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای بیش از
یک میلیون نفر چهارصد و پنجاه میلیون (450.000.000) ریال، مراکز استانها سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) ریال، سایر شهرها دویست و پنجاه
میلیون (250.000.000) ریال و برای روستاها یکصد و پنجاه
میلیون (150.000.000) ریال با نرخ چهاردرصد (4%) و
بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین میگردد.
دولت موظف است نسبت به تضمین، پیشبینی و پرداخت مابهالتفاوت
سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی بانکهای عامل اقدام نماید.
بانکهای عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک، محاسبه و اخذ تضمینهای
بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (چهار درصد) اقدام نمایند.
تبصره ـ دولت مکلف است به جانبازان و آزادگان و خانواده شهدای
دارای مسکن ناتمام و نامناسب که قبلاً از وامهای کمتر از سقف وام مصوب در سال1390 استفاده
کردهاند، مابهالتفاوت آن را با همان وثیقه قبل یا وثیقه جدید پرداخت نماید.2
ماده4ـ میزان تسهیلات بانکی این فصل برای
هر یک از مشمولان به ازای هر واحد مسکونی، یکصد و بیست میلیون (120.000.000) ریال در شهرهای با بیش از یک میلیون نفر جمعیت و در سایر شهرها
و روستاها یکصد میلیون (100.000.000) ریال
میباشد افزایش سطح تسهیلات موضوع این ماده در سالهای آتی، براساس نرخ تورم به تصویب
هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره1ـ
مشمولان این قانون که عضو تعاونیهای مسکن بوده و نیز مالکان املاک مسکونی فاقد
سند مالکیت رسمی اعم از شهری و روستایی میتوانند با ارائه ضمانت لازم (سفته و
تعهدنامه کتبی بنیاد استان مربوط) از تسهیلات بانکی استفاده نمایند. این ضمانت
نافی مسؤولیت بانک در پیگیری اقدامات قانونی برای وصول مطالبات معوق نخواهد بود.
تبصره2ـ
رعایت آییننامه مقاومسازی در ساخت واحدهای مشمول این تسهیلات که به تأیید
شهرداری یا بنیاد مسکن رسیده باشد ضروری است.
تبصره3ـ
محاسبه سود و کارمزد متعلق به تسهیلات بانکی مسکن در چهارچوب ضوابط مورد عمل
بانکها در بخش مسکن صورت خواهد گرفت و سود و کارمزد قابل دریافت از ایثارگران
مشمول، چهاردرصد (4%) بوده و پرداخت مابهالتفاوت آن نسبت
به سود مورد انتظار بانکها در بخش مذکور در قوانین بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی
خواهد شد تا از آن طریق به بانکها پرداخت شود.
تبصره4ـ
ایثارگرانی که از تسهیلات و وام خرید مسکن در سقف بالاتر از میزان اشاره شده در
این ماده استفاده مینمایند سود تسهیلات و کارمزد وام دریافتی تا سقف پیشبینی شده
در این ماده براساس چهاردرصد (4%) و
مازاد بر آن برابر ضوابط نظام بانکی محاسبه خواهد شد. دریافت این تسهیلات و وام
بدون شرایط سپردهگذاری میباشد.
ماده5 ـ به منظور پیشگیری از تخریب و بلااستفاده شدن و مساعدت در
تعمیر و نگهداری منازل مسکونی مشمولان این فصل که در عسر و حرج قرار دارند و از
مساعدتهای مربوط به مسکن نیز بهرهمند نشدهاند، بنیاد بر حسب ضوابط و مقررات مصوب
هیأت امناء میتواند بخشی از هزینههای تعمیرات منازل را به صورت بلاعوض پرداخت
نماید.
1ـ به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/10/1391 که مقرر میدارد: «قوانینی که از سال 1386 تا 2/10/1391 به نفع ایثارگران به تصویب مجلس
شورای اسلامی رسیده است، به قوت خود باقی و در ابلاغ این مصوبه لحاظ خواهد شد».
عبارت «فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و
بالاتر فاقد مسکن در صورتی که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی استفاده نکردهاند،
مندرج در بند «ل» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
چون به نفع ایثارگران است به عنوان بند (ب) تبصره فوق اضافه گردید، نهایتاً چون
احکام مندرج در ماده (3) فوق جامعتر از احکام مندرج در بند
«ل» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
است، لذا بند «ل» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه برای
مجریان قابل استناد نیست.
2ـ به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/10/1391 بند (69) قانون
بودجه سال 1391 و تبصره آن مصوب 30/2/1391 که متضمن عبارت «دولت موظف است در اجرای بند (ل)...» تا عبارت
«... یا وثیقه جدید پرداخت نماید.» و به نفع ایثارگران است، به عنوان ماده (3 مکرر) الحاق گردید.
ماده6 ـ مشمولان این قانون برای احداث یک واحد مسکونی با زیربنای
مفید تا یکصد و بیست مترمربع و بیست مترمربع تجاری در شهر محل سکونت خود از پرداخت
هزینههای عوارض صدور پروانههای ساختمانی، عوارض شهرداری و نوسازی برای یک بار با
معرفی بنیاد معاف میباشند. مفاد این ماده در احداث مجتمعهای مسکونی نیز اعمال و
مازاد بر تراکم شامل ایثارگران نخواهد بود.
تبصره ـ مشمولان این قانون از پرداخت هرگونه هزینه انشعاب آب و
فاضلاب، برق و گاز و پنجاه درصد (50%) هزینه
خدمات انشعاب آنها برای یک بار معاف میباشند.
ماده7ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است برای
جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر، آزادگان، همسران شهید و یا قیم قانونی فرزندان شهید (به نام فرزندان) نسبت
به تأمین زمین بر مبنای قیمت منطقهای سال 1369 و اولین سال قیمت منطقهای برای زمینهایی که قیمت منطقهای
سال 1369 را
ندارند با هماهنگی بنیاد اقدام نماید. در صورتی که واگذاری زمین به واجدین شرایط
این ماده ممکن نباشد دولت مکلف است به ازای آن جهت هر یک از مشمولان مبلغ پنجاه
میلیون (50.000.000) ریال برای سال اول و متناسب با نرخ
تورم جهت سالهای بعد، اعتبار لازم را اختصاص دهد.
ماده8 ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است سالانه حداکثر سی درصد (30%) از منازل اجاره به شرط تملیک خود را با در نظر داشتن تعداد
واجدین شرایط و متناسب با نیاز بنیاد به این امر اختصاص دهد. مابهالتفاوت سهم
زمین در آپارتمانهای اجاره به شرط تملیک به مشمولان واجد شرایط پرداخت میشود.
ماده9ـ مشمولان این فصل از پرداخت هزینه
آمادهسازی کلاً معاف و پرداخت این هزینهها به عهده وزارت راه و شهرسازی است این معافیتها
در هنگام انعقاد قرارداد محاسبه و قید میگردد.
ماده10ـ بنیاد موظف است با اعتبارات مصوب در
بودجه سالانه نسبت به مناسبسازی اماکن مسکونی و ساماندهی محیط زیست شخصی جانبازان
ویژه اقدام نماید.
ماده11ـ وزارتخانههای نیرو، نفت، راه و
شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینههای خدمات مربوط به آبرسانی، برقرسانی،
گازرسانی و جاده مواصلاتی و ساخت و ساماندهی و نگهداری گلزارهای شهدا و یادمانها
را با هماهنگی بنیاد تأمین نمایند.
هزینه آب، برق و گاز مصرفی گلزارهای شهدا در مکانهایی که تحت
پوشش شهرداریها، اوقاف و سازمان میراث فرهنگی نیستند رایگان میباشد.
آییننامه اجرائی این ماده توسط وزارت کشور با هماهنگی بنیاد و
ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و
وزارتخانههای مزبور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
فصل سوم ـ بهداشت و درمان
ماده12ـ حدود خدمات بیمه بهداشتی، درمانی
(همگانی، مکمل، خاص) قابل ارائه به خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت
تکفل ایشان طبق مفاد قانون بیمه همگانی درمانی کشور و قانون ساختار نظام جامع رفاه
و تأمین اجتماعی و اصلاحات قوانین یاد شده میباشد. آییننامه اجرائی ذیربط با
پیشنهاد مشترک بنیاد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح
به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده13ـ
الف ـ تأمین صددرصد (100%) هزینه
بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که
مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمیگردند) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و
افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت بوده و اعتبـارات آن هر ساله در قوانین بودجه
سنواتی منظور میگردد.
تبصره1ـ
کلیه دستگاههای اجرائی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی
نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم کارکنان ایثارگر
شاغل در دستگاه مربوط و خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان
اقدام نمایند.
تبصره2ـ
شرکتهای دولتی، نهادها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتهایی که
شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت
به پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم ایثارگران شاغل در مؤسسات مربوط و
افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.
تبصره3ـ
دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بیمه درمان همگانی و تکمیلی سهم ایثارگران
شاغل در بخش غیردولتی مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هر ساله در
لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار
دهد.
تبصره4ـ
دولت موظف است ضمن لوایح بودجه سنواتی ساز و کارهای لازم و برای بهرهمندی هماهنگ
مشمولان این ماده از خدمات درمانی فراهم نماید.
ب ـ تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی
ایران صددرصد (100%) هزینههای درمانی ایثارگران شاغل و
بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرائی و صددرصد (100%) هزینههای درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به
عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.1
ماده14ـ بنیاد موظف است امکانات بهداشتی،
درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات مورد نیاز و برای
گروههای ویژه جانبازان شیمیائی، اعصاب و روان، نخاعی و اندامهای مصنوعی داخلی و
خارجی جانبازان تهیه و تأمین نماید. بدین منظور بنیاد میتواند ضمن استفاده از
ظرفیت بخشهای دولتی و غیردولتی حسب ضرورت با تأیید معاونت برنامهریزی و نظارت
راهبردی رئیسجمهور و تصویب هیأت وزیران نسبت به توسعه یا تأسیس مراکز ویژه مورد
نیاز ایثارگران واجد شرایط اقدام نماید.
تبصره1ـ
سازمان بهزیستی کشور موظف است با اولویت نسبت به پذیرش فرزندان معلول، ایثارگران
در مراکز دولتی و غیردولتی اقدام نموده و خدمات مربوطه را به آنها ارائه نماید.
اعتبار مربوط به این خدمات از محل اعتبارات مصوب سازمان مذکور تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره2ـ
بنیاد موظف است داروهای خاص، تجهیزات پزشکی و توانبخشی و آمبولانس مورد نیاز
ایثارگران را از محل اعتبارات مصوب خود تأمین و وارد نماید.
ماده15ـ بنیاد موظف است با همکاری وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تأمین و ارتقای سطح بهداشت و درمان و پایش و
کنترل وضعیت جسمی و روانی خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان
نسبت به ایجاد بانک جامع اطلاعات پزشکی و پیراپزشکی و تشکیل پرونده سلامت برای
آنان اقدام نماید.
ماده16ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
موظف است با هماهنگی بنیاد نسبت به واکسیناسیون خاص در مورد افراد مشمول ماده (15) به صورت رایگان اقدام نماید.
ماده17ـ بنیاد موظف است نسبت به اعزام به
خارج جانبازانی که امکان درمان آنان در داخل کشور وجود ندارد، حسب تشخیص و نظر
کمیسیون پزشکی و تأیید شورای عالی پزشکی بنیاد و با استفاده از بودجه ارزی و ریالی
که در اعتبارات سنواتی بنیاد پیشبینی میگردد، اقدام نماید.
ماده18ـ بنیاد موظف است به منظور تعیین،
تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد از کارافتادگی به عنوان مبنای ارائه خدمات
به جانبازان و آزادگان یا در نظرگرفتن وضعیت سلامتی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و
اشتغال این گروه و با استفاده از استانداردهای بینالمللی به عنوان معیارهای جدید
در ارائه خدمات (امتیازبندی تلفیقی) و تعیین و اصلاح و به روزکردن درصد از
کارافتادگی جانبازان نسبت به تشکیل کمیسیون پزشکی در مواردی که مطابق ضوابط، نیاز
به رأی کمیسیون باشد، اقدام نماید.
ماده19ـ بنیاد موظف است حداکثر ظرف شش ماه
پس از تصویب این قانون به منظور حفظ اسناد و مدارک پزشکی و سابقه مجروحیت موجود در
بیمارستانها و کلیه مراکز پزشکی، درمانی و ستادهای تخلیه مجروحان و جلوگیری از
امحاء، مفقود یا معدوم شدن اسناد با استفاده از خدمات ماشینی و امکانات رایانهای
نسبت به تشکیل و تمرکز بانک اطلاعات و آمار مجروحان دوران دفاع مقدس اقدام نماید.
ماده20ـ بنیاد موظف است با هماهنگی
وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و
پرورش، ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی کشور به منظور ارائه خدمات مشاورهای و
مددکاری، پیشگیری و درمان جهت ارتقای سطح سلامت و تأمین بهداشت روانی ایثارگران و
خانواده ایشان «مراکز مشاورهای و مددکاری ایثارگران» را تأسیس نماید.
تبصره ـ آییننامه اجرائی این فصل ظرف سه ماه پس از تصویب این
قانون توسط بنیاد و با همکاری وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت،
درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ستادکل
نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
فصل چهارم ـ تسهیلات اداری و استخدامی
ماده21ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را که وفق
ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ مینماید به خانوادههای
شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یکسال و بالای یکسال
اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل
1ـ به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/10/1391 عبارت «صد درصد (100%) هزینههای
درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرائی و
صد درصد (100%) هزینههای درمانی ایثارگران غیرشاغل و
افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است» مندرج در بند «ب»
ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران اصلاحی 7/6/1390
چون به نفع ایثارگران است به عنوان بند (ب) ماده (13) به انتهای ماده فوق اضافه گردید. نهایتاً چون احکام مندرج در
ماده (13) فوق جامعتر از احکام مندرج در بند
«ب» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
است، لذا بند «ب» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم برای
مجریان قابل استناد نیست.
شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و
فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و
آزادگان کمتر از یکسال اسارت اختصاص دهند.1
تبصره1ـ
آن دسته از فرزندان شاهد، جانبازان از کارافتاده کلی، آزادگان از کارافتاده کلی و
فرزندان آنان که علاوه بر سهمیه استخدامی این ماده با کسب حدنصاب قبولی و امتیازات
لازم در آزمونهای استخدامی پذیرفته شوند میتوانند همانند سایر فرزندان شاهد،
جانبازان و آزادگان از شرط معافیت حداقل معدل و حداکثر سن بهرهمند گردند.
تبصره2ـ
کلیه دستگاههای مشمول این قانون موظفند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران از محل
سهمیه استخدامی خود با رعایت شرایط عمومی استخدام یکی از فرزندان شهید، جانبازان
بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزاده، اسیر و مفقودالاثر
را در آن دستگاه استخدام نمایند.
تبصره3ـ
کسب حداقل هشتاد درصد (80%) حدنصاب آزمون علمی آخرین نفر پذیرفته
شده برای مشمولان متقاضی استخدام در ادارات آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری
الزامی است.
ماده22ـ بنیاد حسـب مورد به همسـر و والدین
شاهد، جانبازان و آزادگان، که بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد دارای عائله تحت
تکفل قانون محجور و معلول (ذهنی، جسمی، حرکتی) باشند، علاوه بر پرداختیهای موضوع
این قانون، در صورتی که نسبت به نگهداری فرد یا افراد یادشده در میان خانواده
اقدام نمایند، حداقل به میزان یارانه موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
پرداخت مینماید.
ماده23ـ بنیاد مکلف است به کلیه والدین شاهد
به میزان معادل یک و نیم برابر حداقل حقوق کارکنان دولت مستمری پرداخت نماید.
ماده24ـ همسران شاهد، همسران جانبازان پنجاه
درصد (50%) و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان
(متوفی یا در قید حیات) و همسران آزادگان با سابقه اسارت پنج سال و بالاتر که قبل
از اسارت با آنان ازدواج نمودهاند، در صورت شاغل بودن میتوانند با پنج سال سنوات
ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل بهرهمند
گردند.
تبصره1ـ
همسران شاغل جانبازان زیر پنجاه درصد (50%) و
آزادگان با سنوات اسارت کمتر از پنج سال براساس آییننامهای که به پیشنهاد بنیاد
به تصویب هیأت وزیران میرسد از یک تا پنج سال سنوات ارفاقی بازنشستگی بهرهمند میگردند.
تبصره2ـ
کلیه همسران شاهد شاغل، همانند همسران جانبازان از کاهش ساعت کاری برخوردار میگردند.
تبصره3ـ
رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی
نمیباشد.
ماده25ـ به همسران شاهد سرپرست خانواده و
جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر و آزادگان متوفی که فرزند یا
فرزندانی را از آنان تحت تکفل قانونی داشته باشند معادل حداقل حقوق کارکنان دولت،
حق سرپرستی پرداخت خواهد شد. افراد حضانت کننده از این فرزندان محروم از مادر نیز
مشمول این ماده میباشند.
ماده26ـ دولت موظف است به منظور حمایت از
سلامت جانبازان پنجاه درصد (50%) و
بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس
شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت میشود،
نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه
کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.
ماده27ـ مدت خدمت داوطلبانه جانبازان،
رزمندگان، آزادگان و شهدا در جبهه قبل از استخدام و اشتغال در صورت تمایل جزء
سنوات قابل قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی به مأخذ مشاغل سخت و زیانآور (یک به یک
و نیم) محسوب میگردد.
دولت مکلف است مابهالتفاوت کسور بیمه و بازنشستگی سهم کارمند
و یا کارگر و کارفرما را برای مدت مذکور به مأخذ آخرین وضعیت استخدامی (حقوق و
مزایای مشمول کسور بیمه و بازنشستگی) محاسبه و یکجا به صندوقهای مربوط واریز نماید.
ماده28ـ کلیه دستگاههای مشمول این قانون
مکلفند نسبت به اعطای امتیازات دیپلم به شهدا و مفقودان زیر دیپلم و احتساب مزایای
یک مقطع تحصیلی بالاتر به کلیه شهدا و مفقودان دارای مدرک دیپلم و بالاتر همانند
جانبازان و آزادگان اقدام و حقوق و مزایای آنان را مطابقت دهند.
1ـ به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/10/1391 عبارتهای دو جایگزینی نیروهای خروجی خود»، «شهدا و»، «فرزندان
و همسران»، «یکسال و بالای یکسال اسارت» و «و پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل ششماه حضور
داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج
درصد (25%) و آزادگان کمتر از یکسال اسارت
اختصاص دهنده مندرج در بند «و» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی 18/11/1390 و 14/8/1391 چون به نفع ایثارگران است، دو ماده
فوق قبل از تبصرهها لحاظ گردید نهایتاً چون احکام مندرج در ماده (21) فوق جامعتر از احکام مندرج در بند «و» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی 18/11/1390 و 14/8/1391 است، لذا بند «و» ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم برای مجربان قابل استناد نیست ولی
تبصرههای آن به قوت خود باقی است.
فصل پنجم ـ اشتغال و کارآفرینی
ماده29ـ خانواده شاهد، جانبازان، همسر و
فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان مشروط بر آن که فاقد شغل و درآمد بوده و
واجد شرایط شغل مورد نظر باشند میتوانند از خدمات این فصل برخوردار شوند.
تبصره ـ رزمندگان و خواهر و برادر شاهد در اولویتبعدی برای
استفاده ازخدمات موضوع این فصل میباشند.
ماده30ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و
سایر واحدهای ذیربط اعم از دولتی و غیردولتی موظفند ضمن هماهنگی با بنیاد در
راستای جذب نیروی انسانی مورد نیاز کارگاههای تابع قانون کار، مشمولان موضوع ماده
(29) این قانون را در اولویت قرار دهند.
ماده31ـ به منظور تشویق کارفرمایان کارگاهها
به جذب مشمولان موضوع ماده (29) این
قانون، دولت موظف است کارفرمایانی را که با هماهنگی بنیاد پس از اخذ تعهدات لازم و
انعقاد قراردادی که مبین تعهدات طرفین باشد اقدام به جذب نیرو در راستای تأمین
نیروی انسانی مورد نیاز خود مینمایند، مشمول تخفیفات و تسهیلاتی به شرح ذیل قرار دهد:
الف ـ حق بیمه سهم کارفرما برای جانبازان و آزادگان و فرزندان
شاهد به میزان صددرصد (100%) و سایر مشمولان
موضوع ماده (29) این قانون به میزان پنجاه درصد (50%) حداقل به مدت پنج سال توسط بنیاد پرداخت میگردد.
ب ـ کاهش مالیات کافرمایان این گونه کارگاهها از طریق احتساب
یکصد و پنجاه درصد (150%) حقوق پرداختی
به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی به مدت پنج سال.
ج ـ کارفرمایانی که اقدام به جذب و استخدام افراد موضوع ماده (29) این قانون حداقل به مدت پنج سال مینمایند تا مدت هجده ماه از
هفتاد و پنج درصد (75%) یارانه حداقل حقوق و دستمزد، موضوع
ماده (42) قانون کار بر حسب نوع شغلی که در
اختیار آنان قرار خواهد گرفت بهرهمند میشوند.
ماده32ـ بنیاد موظف است نسبت به ایجاد صندوق
اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اقدام نموده و اساسنامه آن را تدوین و به تصویب هیأت
وزیران برساند. منابع مالی این صندوق به شرح زیر تأمین میگردد:
الف ـ بودجه عمومی دولت
ب ـ وجوه برگشتی از محل اقساط وامهای اشتغال پرداختی به
ایثارگران (وجوه اداره شده)
ج ـ سایر منابع بنیاد (منابع داخلی بنیاد)
ماده33ـ در صورتی که در راستای دستیابی فرزندان
شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر و آزادگان بیکار به مشاغل مناسب، نیاز به فراگیری دورههای آموزشی و مهارتی
باشد، به منظور تأمین حداقل معاش آنان در طول دوره آموزش (حداکثر تا هجده ماه) کمک
هزینه زندگی معدل هفتاد و پنج درصد (75%) حداقل
حقوق کارکنان دولت و برای یکبار توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.
ماده34ـ برای بهرهمندی افراد واجد شرایط
این فصل، ضمن هماهنگی دستگاهها و مراکز ارائهدهنده امکانات فوق با بنیاد مشروط بر
آن که قبلاً از تسهیلات این فصل استفاده نکرده باشند تا سی درصد (30%) از امکانات مربوط به موارد ذیل به این امر اختصاص مییابد:
الف ـ واگذاری غرفه میادین و بازارچههای خود اشتغالی و دکه از
طریق شوراهای اسلامی و با هماهنگی شهرداریها.
ب ـ سهمیه پذیرش دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزشهای
مهارتی، تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفهای به همراه تسهیلات رفاهی به ویژه خوابگاه.
ج ـ اجرای دورههای کارورزی خاص فارغالتحصیلان توسط دستگاههای
اجرائی ذیربط.
د ـ اعزام نیروی کار به خارج از کشور، توسط دستگاههای مشمول
این قانون.
ماده35ـ دولت مکلف است ساز و کارهای مناسب
را برای ایجاد مشاغل پایدار برای مشمولان این فصل از محل تسهیلات تکلیفی، اعتبارات
وجوه اداره شده، خود اشتغالی، برنامه کمکهای فنی و اعتباری (ملی و استانی) در
لوایح بودجه سالانه پیشبینی و اجراء نماید.
ماده36ـ به منظور ساماندهی موضوع اشتغال
مشمولان این قانون در سیاستگذاریهای کلان، رئیس بنیاد در شورای عالی اشتغال عضویت
خواهد داشت.
فصل ششم ـ معیشت و رفاه
ماده37ـ کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان
و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون به شرح تبصرههای زیر حسب مورد تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره1ـ
کلیه دستگاههای اجرائی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی
نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان در دستگاه
مربوط اقدام نمایند.
تبصره2ـ
شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادهای عمومی غیردولتی
که از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم
ذکر نام است، موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات
بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در مؤسسات مربوط اقدام
نمایند.
تبصره3ـ
دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان
شاغل در بخش غیردولتی مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هر ساله در
لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشبینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار
دهد.
ماده38ـ حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای
داوطلب غیرشاغل در دستگاههای موضوع ماده (2) این
قانون که به صورت بسیج مردمی از سوی مراجع ذیصلاح نظیر نیروی مقاومت بسیج، سپاه
پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جهادسازندگی، سازمان
تبلیغات اسلامی، حوزههای علمیه و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به جبهه
اعزام و به دلیل حضور در جبهه و یا بر اثر ترور شهید، مفقودالاثر، جانباز از
کارافتاده کلی و آزاده از کارافتاده کلی گردیدهاند. طبق مقررات، همطراز کادر
نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد.
تبصره ـ حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال مشمول قوانین
نیروهای مسلح براساس مقررات مربوط در نیروهای مسلح محاسبه و توسط نیروی مربوط
پرداخت میگردد.
ماده39ـ حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان
شهید، مفقودالاثر، اسرا، آزادگان و جانبازان از کارفتاده کلی دستگاهها، اعم از
کشوری و لشکری براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح محاسبه میگردد.
تبصره1ـ
حقوق و مزایای اسرا، آزادگان و جانبازان از کارافتاده کلی توسط دستگاه مربوط و
حقوق و مزایای شهدا و مفقودالاثرها توسط بنیاد پرداخت میگردد.
تبصره2ـ
حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی موضوع مواد (38) و (39) این قانون در صورت اشتغال در
دستگاههای موضوع بند (الف) ماده (2) این
قانون قطع میگردد.
ماده40ـ حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و
آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال، معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هر
ساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه و به شکل تبصرههای زیر عمل میشود.
تبصره1ـ
حقوق بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال، اعم از اینکه در اجرای قانون مذکور و
یا سایر قوانین و مقررات مربوط بازنشسته شده باشند مشابه کارکنان همطراز (بازنشسته
در سال تصویب این قانون) تطبیق و اعمال میگردد.
تبصره2ـ
حقوق بازنشستگی و وظیفه شهدا، جانبازان و آزادگان غیرمستخدم دولت توسط بنیاد و
حقوق بازنشستگی و وظیفه جانبازان و آزادگان مستخدم دولت توسط صندوق بازنشستگی
دستگاه ذیربط پرداخت میگردد.
تبصره3ـ
مشمولان قانون حالت اشتغال هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده
برای شاغلات همطراز (مانند پاداش پایان خدمت و غیره) برخوردار میگردند. دستگاه
مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تأمین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود.
ماده41ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانوادههای شاهد و خانواده جانبازان
هفتاد درصد (70%) در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک
از شرکتهای دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راهآهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری
و یا معرفینامه بنیاد از پرداخت پنجاه درصد (50%)هزینه بلیط مسافرت معاف میباشند.
تبصره1ـ کلیه
مشمولان این ماده از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو (داخل شهری) معاف میباشند.
تبصره2ـ
مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفینامه بنیاد برای یک بار در سال از
پنجاه درصد (50%) تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهرهمند
میباشند.
تبصره3ـ
تخفیف موضوع این ماده در بخشهای دولتی و خصوصی توسط بنیاد تأمین و پرداخت میشود.
ماده42ـ معافیت ایثارگران و فرزندان ذکور
آنان و برادران شهدا از انجام خدمت وظیفه عمومی طبق قانون نظام وظیفه عمومی و
اصلاحات آن و تدابیر فرمانده کل نیروهای مسلح خواهد بود.
ماده43ـ سازمان حج و زیارت موظف است هر ساله
پنج درصد (5%) تا ده درصد (10%) از سهمیه حج تمتع را به جانبازان و آزادگان و همسران آنان،
همسر و والدین شاهد که توسط بنیاد معرفی و برای اولین بار مشرف میشوند اختصاص دهد.
ماده44ـ وزارت کشور ضمن هماهنگیهای لازم
نسبت به ارائه خدمات ترددی از جمله آرم و کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح
ترافیک و مناطق مربوط را برای جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، براساس معرفینامه بنیاد به صورت رایگان فراهم نماید.
ماده45ـ دولت مکلف است سالانه اعتبار و
تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (50%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد (25%) الی چهل و نه درصد (49%) که
به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیشبینی نماید.
تبصره1ـ
آن تعداد از همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد
معلول شناخته میشوند میتوانند از تسهیلات موضوع این ماده استفاده نمایند.
تبصره2ـ
آییننامه چگونگی واگذاری، میزان تسهیلات، کارمزد و میزان کمک بلاعوض توسط بنیاد و
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد
رسید.
ماده46ـ دولت مکلف است نسبت به تأمین و
پرداخت پنجاه درصد (50%) هزینه بیمه عمر خانوادههای شاهد،
جانبازان و آزادگان که توسط هیچیک از دستگاههای دولتی تحت پوشش بیمه مذکور نمیباشند،
اقدام نماید.
ماده47ـ دولت مکلف است همه ساله مبلغی را به
منظور کمک به صندوق ذخیره ایثارگران که توسط بنیاد تشکیل خواهد شد در بودجه سالانه
بنیاد پیشبینی نماید.
ماده48ـ بنیاد مکلف است پس از فوت هریک از
ایثارگران غیرمستخدم دولت، کمک هزینه فوت همانند مشمولان قانون پرداخت پاداش
پایان خدمت و بخشی از هزینههای ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/2/1375 و
اصلاحیههای بعدی آن، به خانواده آنان مشروط بر اینکه به موجب قوانین و مقررات
دیگری دریافت ننموده باشند پرداخت نماید.
تبصره ـ دستگاههای اجرائی کشوری و لشکری و برای ایثارگران
مستخدم خود، طبق قوانین و مقررات مربوط اقدام مینمایند.
ماده49ـ دستگاههای اجرائی مشمول این قانون
موظفند برای مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنان
برای یک نوبت هدیه ازدواج موضوع مفاد قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از
هزینههای ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/2/1375 و اصلاحیههای بعدی آن را به میزان دو برابر پرداخت
نمایند.
تبصره ـ پرداخت هدیه ازدواج به مشمولان این ماده که تحت پوشش
دستگاههای اجرائی نیستند به عهده بنیاد است.
ماده50 ـ تسهیلات بانکی (وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده
شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان برای یک نوبت به میزان دو برابر ضوابط
بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرضالحسنه تعیین میگردد.
ماده51 ـ کلیه دستگاههای اجرائی مشمول این قانون موظفند به شهدا و
جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل بیست و پنج درصد (25%) حداقل حقوق کارکنان دولت را که هر سال توسط دولت تعیین میشود.
بهعنوان فوقالعاده ایثارگری بهطور ماهانه پرداخت نماید.
تبصره1ـ
به افراد موضوع ماده مذکور که در استخدام دولت نیستند مبلغ یاد شده توسط بنیاد
تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره2ـ
این فوقالعاده ایثارگری به جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی که از حقوق حالت
اشتغال مطابق مواد (38) و (39) این قانون برخوردار گردیدهاند تعلق نخواهد گرفت.
ماده52 ـ بیمه درمانی فرزندان ذکور شهدا پس از فراغت از تحصیل تا زمان
اشتغال حداکثر به مدت سه سال توسط بنیاد محاسبه و پرداخت میگردد.
ماده53 ـ کلیه دستگاههای مشمول این قانون موظفند مرخصی استحقاقی و
عملیاتی استفاده نشده شهدا و مفقودان را به ازای هر ماه طلب مرخصی آنان معادل یک
ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی آنان محاسبه و از سوی دستگاههای ذیربط پرداخت
نمایند.
ماده54 ـ کارکنان شهید و جانباز و آزاده ازکارافتاده کلی همانند سایر
کارکنان شاغل دستگاهها، از کلیه تسهیلات اجتماعی، رفاهی، آموزشی و خدمات قابل
ارائه به کارکنان دستگاهها، نظیر دفترچه اتکا، علاوه بر تسهیلات بنیاد برخوردار
خواهند شد.
ماده55 ـ جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی مشمول این قانون چنانچه
قبل از سن بازنشستگی فوت نمایند، عائله تحت تکفل آنان از حقوق و مزایای حالت
اشتغال تا سن بازنشستگی برخوردار خواهند شد.
ماده56 ـ صد در صد (100%) حقوق
و فوقالعاده شغل و سایر فوقالعادهها اعم از مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان و
آزادگان از پرداخت مالیات معاف میباشند.
ماده57 ـ مرخصیهای استحقاقی آزادگان شاغل در طول ایام اسارت که بر
اساس ماده (13) قانون حمایت از آزادگان (اسرای آزاد
شده) پس از ورود به کشور مصوب 13/9/1368 سنوات خدمتی آنان دو برابر محاسبه و
ذخیره شده است، براساس آخرین حقوق و مزایای فرد قابل پرداخت خواهد بود.
همچنین آزادگانی که بعد از اسارت شاغل شدهاند از این مزایا
برای مدت اسارت بهرهمند خواهند شد.
ماده58 ـ وزارت دادگستری با همکاری قوهقضائیه نسبت به ارائه خدمات
حمایت قضائی از خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگان در مراجع قضائی جهت دفاع و استیفای حقوق
آنان اقدام نماید.
تبصره1 ـ هزینه ارائه خدمات حمایت قضائی از
محل اعتبارات مصوب بنیاد تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره2 ـ شکایات مربوط به ایثارگران مشمول
این ماده درخصوص عدم اجرای این قانون در کمیسیون ماده (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی قابل
طرح میباشد.
ماده59 ـ قوهقضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون وکلای
دادگستری موظفند بیست و پنج درصد (25%) سهمیه
صدور پروانه سردفتری و وکالت و مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به خانواده شاهد،
جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر و آزادگان با شش ماه سابقه اسارت و رزمندگان با شش ماه سابقه حضور در جبهه
و در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.
ماده60 ـ دستگاههای موضوع ماده (2) این قانون مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از
تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری نمودهاند صرفاً برای یک بار
نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام نمایند.
تبصره ـ افرادی که به موجب رأی صادره از مراجع قضائی یا هیأتها
ی رسیدگی به تخلفات اداری و یا سایر مراجع قانونی مربوط به دلیل محکومیت از کار بر
کنار شدهاند مشمول این ماده نخواهند بود.
ماده61 ـ آییننامه اجرائی این فصل از سوی بنیاد، وزارت دفاع و
پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت برنامهریزی
و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه و بهتصویب هیأت وزیران میرسد.
فصل هفتم ـ امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و
شهادت
ماده62 ـ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و
مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی موظفند با رعایت مقطع تحصیلی و نوع مؤسسه، نسبت به
انتقال دانشجویان و پذیرفتهشدگان، آزادگان، اسرا، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد به دانشگاه
یا مؤسسات آموزش عالی محل سکونت خانواده آنان و یا نزدیکترین محل و همچنین تغییر
رشته همطراز در گروه آزمایشی مربوط برای یک بار اقدام نمایند.
ماده63 ـ با هدف توسعه، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد، ایثار و
شهادت و زنده نگهداشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه
جهاد، ایثار و شهادت، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با شرح وظایف
و ترکیب زیر تشکیل میشود.
الف ـ شرح وظایف:
1 ـ
سیاستگذاری در زمینه احیاء، حفظ، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت
2ـ ساماندهی و هماهنگی در برنامهریزیهای کلان دستگاهها و
نهادهای متولی دولتی و غیردولتی
3ـ بهکارگیری ظرفیتهای جامعه و کشور برای تحقق اهداف شهیدان،
جانبازان و آزادگان
4 ـ
ساماندهی نحوه تجلیل و تقدیر از ایثارگران و استفاده از توان و ظرفیت آنان در
توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
ب ـ ترکیب:
1ـ رئیسجمهور به عنوان رئیس شورا
2ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
3ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
4ـ وزیر آموزش و پرورش
5 ـ
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
6 ـ وزیر
کشور
7ـ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
8 ـ
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
9ـ نماینده ولی فقیه در بنیاد
10ـ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس
11ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
12ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
13ـ معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور
14ـ یکی از مجتهدین به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم
15ـ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد
16ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائمهجمعه سراسر کشور
17ـ دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی با معرفی کمیسیون و
انتخاب مجلس شورای اسلامی
تبصره1ـ
دبیرخانه شورا در بنیاد مستقر میباشد و مسؤولیت پشتیبانی علمی، پژوهشی و خدماتی
متناسب با وظایف و مسؤولیت شورا را برعهده خواهد داشت.
تبصره2ـ
دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از
تشکلها و سازمانهای غیردولتی فرهنگی، هنری، پژوهشی و ورزشی که در حوزه ایثارگران
فعالیت مینمایند، حمایتهای مادی و معنوی به عمل آورند.
تبصره3ـ
دستورالعملهای داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا خواهد رسید.
تبصره4ـ
مصوبات این شورا با تأیید رئیسجمهور لازمالاجراء خواهد بود.
ماده64 ـ با توجه به ضرورت حفظ، جمعآوری و تمرکز کلیه اسناد و آثار
شهدا و ایثارگران، دولت موظف است اقدامات لازم را در جهت حفظ و نگهداری اصل آثار و
اسناد فرهنگی، هنری، تاریخی و علمی مکتوب و غیرمکتوب شهدا و ایثارگران دفاع مقدس و
انقلاب اسلامی با رعایت اصول طبقهبندی به عمل آورد.
تبصره1ـ
درصورت انتشار این آثار رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان آن الزامی است.
تبصره2ـ
آییننامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف سه ماه توسط بنیاد با همکاری وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مرکز اسناد ملی، ستاد کل نیروهای
مسلح و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت
وزیران خواهد رسید.
ماده65 ـ به منظور تجلیل از همسر، فرزند، والدین شهدا، مفقودان، اسرا
و همچنین جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و رزمندگان، به آنان نشان ویژه اعطاء خواهد شد اعطای
نشان ویژه به کلیه ایثارگران، تابع آییننامه اجرائی خواهد بود که در کارگروهی
متشکل از نمایندگان بنیاد، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، ستاد
کل نیروهای مسلح با مسؤولیت معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری حداکثر ظرف شش
ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. این نشان غیر از نشانهای دولتی است
که تحت آییننامه مربوط اعطاء میشوند.
ماده66 ـ بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (100%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)،
جانباران بیست و پنج درصد (25%) و
بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات
آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و
هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریهبگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل میباشند، اقدام نماید.
تبصره ـ تعیین رشتههای تحصیلی مورد نیاز، نوع، میزان و شرایط
پرداخت هزینه شهریه دانشجویی به موجب آییننامهای خواهد بود که توسط بنیاد و با
همکاری وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه
و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده67 ـ بنیادموظف است نسبت به تأمین و پرداخت هزینههای خدمات
آموزشی طرح شاهد در برنامههای آموزش عمومی و سایر برنامههای آموزش عالی از محل
اعتباراتی که به همین منظور در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی میشود اقدام نماید.
تبصره1ـ
بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشآموزان و دانشجویان شامل
همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانوادههای آنان اقدام نماید.
تبصره2ـ
آییننامه اجرائی این ماده از سوی بنیاد و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی
رئیسجمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده68 ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری
اسلامی ایران و دیگر دستگاههای اجرائی متولی امور فرهنگی کشور مشمول این قانون
موظفند نسبت به تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی و هنری مرتبط با ایثار و
شهادت اقدام و از هنرمندانی که در این زمینه فعالیت میکنند به خصوص هنرمندان
ایثارگر حمایت نمایند.
تبصره ـ آییننامه اجرائی و تعیین میزان تولیدات برنامههای
مورد نظر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با همکاری بنیاد
حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده69 ـ به منظور تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی،
ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصههای ملی و بینالمللی،
بنیاد موظف است با هماهنگی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور ظرف شش
ماه آییننامهای را در این خصوص تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.
ماده70ـ وزارتخانههای علوم، تحقیقات و
فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای
اجرائی مشمول ماده (2) این قانون موظفند در اعطای سهمیههای
ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور،
فرصتهای مطالعاتی و دورههای دکترای تخصصی بیست درصد (20%) از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر
و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد (25%) اختصاص دهند.
تبصره ـ کسب حداقل هفتاد درصد (70%) حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفتهشدگان برای رشتهها و
مقاطع تحصیلی الزامی میباشد. این میزان درخصوص رشتههای پزشکی هشتاد درصد (80%) حدنصاب شرایط علمی میباشد.
ماده71ـ
الف ـ تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی
ایران دانشگاهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانههای علوم، تحقیقات
و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلفند حداقل ده درصد (10%) اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل
رزمندگان با بیش از شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای بیست و پنج
درصد (25%)، آزادگان بالای سه سال اسارت،
فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)،
فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای
تخصصی مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی میباشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر
دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیرهیأت علمی تأمین و ابتدا آنان را به صورت عضو
هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرائی مرتبط و تأثیر آن در
پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون استخدام نمایند. مسؤولیت
اجرای این حکم به طور مستقیم برعهده وزرا و رؤسای دستگاههای مذکور است، مقامات
یادشده در این خصوص، خود مجاز به اتخاذ تصمیم میباشند. احکام و امتیازات این بند
شامل اعضای هیأت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز میشود.1
ب ـ پس از برنامه پنجساله پنجم توسعه، دانشگاههای دولتی و
غیردولتی و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاهها و قوای سهگانه موظفند بیست
درصد (20%) از سهمیه هیأت علمی خود را براساس
آییننامهای که توسط شورای عالی طرح و برنامه شاهد تهیه و به تصویب شورای عالی
انقلاب فرهنگی خواهد رسید به ایثارگران اختصاص دهند.
ماده72ـ با توجه به ضرورت حفظ نشاط و شادابی
ایثارگران و خانوادههای آنان، کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (2) این قانون که دارای امکانات تفریحی فرهنگی، هنری و ورزشی میباشند
با در نظر داشتن اصل عزتمندی، برای استفاده ایثارگران و خانواده آنان پنجاه درصد (50%) تخفیف در بهرهمندی از این تسهیلات در نظر گیرند.
فصل هشتم ـ منابع مالی و نظارت
ماده73ـ منابع مالی مورد نیاز با حفظ سهم
سایر منابع بنیاد، در قالب مفاد لوایح بودجه سنواتی پیشبینی خواهد شد.
تبصره1ـ
سایر منابع بنیاد به عنوان درآمد اختصاصی بنیاد هر ساله در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی
میگردد.
تبصره2ـ
به منظور شفافسازی منابع مالی اختصاص یافته برای خدماترسانی به ایثارگران،
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور مکلف است نسبت به ایجاد فصل رفاه و
تأمین اجتماعی ایثارگران و برنامههای ذیل آن متناسب با عناوین فصول این قانون در
لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید.
ماده74ـ به منظور نظارت بر حسن اجرای این
قانون و آییننامه اجرائی آن، رئیس بنیاد موظف است گزارش عملکرد هر سال را که
براساس شاخصهای هر برنامه و فعالیت تنظیم شده است حداکثر تا پایان آذر ماه سال بعد
به مقام معظم رهبری، رئیسجمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
تبصره1ـ
کلیه دستگاههای مشمول این قانون مکلفند هر ساله گزارش عملکرد مربوط به نحوه و
میزان ارائه خدمات و تسهیلات به ایثارگران مشمول این قانون را به بنیاد ارائه
نمایند.
تبصره2ـ
ارائه گزارش از سوی دستگاههایی که مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری هستند با اذن
معظمله خواهد بود.
ماده75ـ نوع، میزان و تعیین اولویت ارائه
خدمات هر فصل طبق آییننامههایی خواهد بود که توسـط بنیـاد با همکاری معاونت
برنامهریزی و نظـارت راهبردی رئیسجمهور، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و
پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای ذیربط (حسب مورد) تهیه و
به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده76ـ کلیه قوانین و مقررات مغایر با این
قانون ملغیالاثر میباشد.
قانون فوق مشتمل بر هفتاد و شش ماده در جلسه مورخ سوم تیرماه
یکهزار و سیصد و هشتاد و شش کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و
پنجم (85) قانون اساسی تصویب گردید و پس از
موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت چهار سال در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه
یکهزار و سیصد و هشتاد و پنج، بندهای (الف)، (د)، (هـ)، و (و) و (ط) ماده (1) و تبصرههای (1) و
(2) ماده (3) و مواد (6)،
(7)، (8)، (9)، (10)، (13)، (20)، (22)، (23)، (24)، (25)، (28)، (29)، (33)، (35)، (37) و تبصرههای آن، (41) و تبصرههای (1) و
(2) آن، (49)، (52)، (55)، (56) و بخش اخیر فراز اول و فراز دوم ماده
(57) و مواد (60)، (72) و (73) این قانون در تاریخ 2/10/1391 از
سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با این قید که: «قوانینی که از سال 1386 تا 2/10/1391 به
نفع ایثارگران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به قوت خود باقی
و در ابلاغ این مصوبه لحاظ خواهد شد.» موافق مصلحت نظام تشخیص داده شد و مابقی
مواد این قانون در تاریخ 29/1/1386 به تأیید شورای نگهبان رسید.
عبارات الحاقی به ماده (21) که در پی تطبیق با حکم بند «و» ماده (44) قانون برنامه پنجسـاله پنجـم توسعـه جمهـوری اسلامی ایران به
شرح ذیل به آن
افزوده شده است، در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه معتبر است:
«و جایگزینی نیروهای
1ـ به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/10/1391 بند «و» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389 که به نفع ایثارگران است، بهعنوان بند (الف) ماده (71) منظور گردید.
خروجی خود»، «شهدا و»، «فرزندان و همسران»، «یک سال و بالای یک
سال اسارت» و «و پنج درصد (5%) سهمیه
استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و
همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص دهند.»بدیهی است سایر
احکام مواد، بندها، اجزاء و تبصرههای کلیه قوانینی که طی سالهای 1386 تا 3/10/1391 به
نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال 1391 کل کشور در طول زمان اعتبار قانونی
خود معتبر است.
این قانون از تاریخ تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام (2/10/1391) به مدت چهار سال به صورت آزمایشی لازمالاجراء
است. فهرست قوانینی که برای مجریان غیرقابل استناد است، به شرح زیر اعلام میشود:
1ـ عبارت: «شهریه دانشجویان جانباز بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان
آنان» از بند «ک» ماده (20) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
2ـ بند «ب» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی مصوب 7/6/1390
3ـ بند «هـ» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
4ـ بند «و» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اصلاحی 18/11/1390 و 14/8/1391 (تبصرههای این
بند به قوت خود باقی است.)
5ـ بند «ل» ماده (44) قانون
برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/10/1389
6ـ عبـارت «برخورداری از مزایای بیمـه مذکور مستلـزم پرداخت حق
بیمـه سهم کارمند توسط افراد فوقالذکر و سهم کارفرما توسـط دولت است.» از ماده (228) قانون برنامه پنجسـاله پنجـم توسعـه جمهـوری اسلامی ایران مصوب
25/10/1389
1395/10/15
روابط عمومی فرمانداری شهرستان آٰرادان
|